ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
AMAÇ
Bu faaliyet ile çocuk gelişim ve eğitimi alanı adı altında yer alan meslekleri tanıyabileceksiniz.
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Çocuk gelişim ve eğitimiyle ilgili, hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyindeki çocuklara ve gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun tüm gelişimlerini destekleyen(fiziksel, psiko-motor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal), plan yapan, uygulayan insan ilişkileri ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi hareketleri müzik çalışmaları. Sanat ve anadili etkinlikleri yapan, çocukları tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.
Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, Anadolu, anasınıfı gibi okul öncesi eğitim kurumlarında ve çocuk kulüplerinde çalışabilirler. Erken çocukluk yılları(okul öncesi eğitim) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadını çalışma hayatına atılmasa ve okul öncesi eğitimin önemini giderek daha da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
- Okul öncesi öğretmenliği
- Özel eğitim de öğretmen yardımcısı
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
0–6 yaş çocuklarını tüm gelişim alanlarını ve özelliklerini tanıyan, plan ve uygulama yapma, yaparak ve yaşayarak öğrenme, mesleki alanda araç-gereç kullanma konusunda yeterli; insan ilişkileri ve iletişim, problem çözme, çocukları tanıma teknikleri, organizasyon yapma bilgi ve becerisine sahip, teknolojik gelişmeleri izleme, çocuk hastalıkları ve sağlığı konusunda bilgi, özel eğitim gerektiren çocukların bakım ve eğitimine yardımcı olmak bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
GÖREVLERİ
- Plan yapmak, uygulamak
- Mesleği ile ilgili programlama yapmak
- Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
- Öz bakım becerilerini geliştirmek
- Sosyal gelişimi desteklemek
- Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak
- Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak
- Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak
- Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak
- Animasyon çalışmaları yapmak ve rehberlik etmek
- Organizasyon yapmak
- Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek
- Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak
- Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek
ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCILIĞI
TANIMI
Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.
GÖREVLERİ
- Plan yapmak, uygulamak
- Mesleği ile ilgili programlama yapma
- Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
- Öz bakım becerilerini geliştirmek
- İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek
- Sosyal gelişimi desteklemek
- Bilişsel gelişimi desteklemek
- Psiko-motor gelişimi desteklemek
- Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak
- Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerinde yardımcı olmak
- Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak
- Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak
- Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek
- Organizasyon yapmak
- Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek
- Çocukları tanıma niteliklerini uygulamak
- Mesleki eğitim ile ilgili etkinlikleri takip etmek
- Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan Türkçeyi doğru kullanan, görgü kurallarını bilen ve uygulayan fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı çalışmalarını hem kapalı ortamda hem de açık alanda yapar. Öğretmen yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm halinde olur. Çocukları seven, yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu olurlar.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artması ile birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, anaokulu, anasınıfı ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, çocuk gelişimi ve eğitimi alanında mezun olanlar, çocuk gelişimi ve eğitimi, okul öncesi eğitimi öğretmenliği, okul öncesi öğretmenliği, işitme engelliler öğretmeliği, görme engelliler öğretmenliği, zihinsel engelliler öğretmenliği, üstün zekâlılar öğretmenliği, sosyal hizmetler yüksek okulu bölümlerini tercih edebilirler. Lisans eğitimi süresi 4 yıldır. Ayrıca, Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, çocuk gelişimi ve eğitimi alanında mezun olanlar, istedikleri takdirde, çocuk gelişimi ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.